Monday, October 13, 2008

Hibah Menurut Pandangan Islam

Definisi hibah. Hibah ialah pemberian secara sukarela dari pemberi hibah kepada penerima hibah yang dibuat atas dasar kasih sayang tanpa menerima sebarang bentuk balasan.


Harta yang boleh dihibah. Semua jenis harta yang di atas nama pemilik boleh dihibahkan seperti hartanah (rumah, tanah, kondominium, apartment dsb ) , saham syarikat ( sama ada sdn bhd atau berhad ) dan saham unit amanah ( BIMB Unit Trust sahaja )


Tujuan hibah dibuat. Bagi orang Islam, hibah ialah satu instrumen yang paling tepat sekiranya pemilik ingin memberikan hartanya kepada sesiapa yang dikehendakinya. Contohnya, jika seorang ayah ingin anak angkatnya memiliki rumahnya selepas dia meninggal dunia kelak, dia perlu membuat dokumen hibah yang mengisytiharkan bahawa dia menghibahkan rumah tersebut kepada anak angkatnya

Kesan hibah. Semua harta yang telah dihibah akan terkeluar dari harta pusaka dan tidak akan diagih kepada waris mengikuh Hukum Faraid. Ini bermakna hasrat pemberi hibah untuk memberikan sesuatu harta itu kepada sesiapa yang menerima hibah tersebut akan tercapai.


Siapa yang perlu buat hibah. Sesiapa sahaja yang berniat untuk mewariskan sesuatu hartanya kepada sesiapa sahaja yang dikehendakinya. Contohnya, suami ingin menghibahkan rumah kepada isterinya, ibu atau bapa angkat ingin menghibah rumahnya kepada anak angkat, datuk atau nenek ingin menghibahkan kepada cucunya dan sebagainya. Pendek kata kita boleh menghibahkan apa sahaja harta kita kepada sesiapa sahaja yang kita ingini sama ada waris atau bukan waris kita.

No comments: